Vilniaus r. Nemėžio vaikų lopšelyje-darželyje jau keli metai vyksta logopediniai užsiėmimai. Logopedo pagrindinė veikla yra kalbos, kalbėjimo ir komunikacijos sutrikimų korekcija. Jam dažnai tenka spręsti ir sutrikimus lydinčias problemas. Svarbu paminėti, kad logopedinė veikla yra tik dalis bendro darbo, kuriame dalyvauja ir vaikai, ir mokytojai, ir tėvai.
Daugėjant vaikų su kalbėjimo sutrikimais skaičiui, 2021-2022 mokslo metais Vilniaus r. Nemėžio vaikų lopšelio-darželio bendruomenė kartu su logopede nusprendė įgyvendinti projektą „Gebu ištarti“. Projekto tikslas yra suteikti galimybę kiekvienam darželinukui lavinti artikuliacinį aparatą bei kiekvienam lopšelio-darželio mokytojui suteikti žinių apie tai, kaip daryti su vaikais artikuliacinę mankštą per ryto rato užsiėmimus.
Artikuliacinio aparato lavinimo pratimų yra labai įvairių ir juos galima atlikti ne tik logopedinių užsiėmimų metu, bet ir žaidžiant su vaikais, įpinant logopedinius pratimus į kitas veiklas. Rudenį pradėjome su mokytojais susitikimų ciklą „Gebu ištarti“ . Kartu aptarėme ir prisiminėme, kokiais atvejais vaikui gali būti reikalinga logopedo pagalba, kodėl artikuliacinė mankšta yra tokia svarbi, ypač ikimokyklinio amžiaus vaikams. Susitikimų metu, padedant logopedui, mokytojai turėjo galimybę išmokti, kaip taisyklingai rodyti vaikams artikuliacinio aparato pratimus.
Gruodžio pirmąją savaitę logopedė Jolanta aplankė kiekvieną darželio grupę ir vedė užsiėmimą pagal temą „Atėjo žiema“. Veiklos metu visi vaikai mokėsi daryti artikuliacinę mankštą „Liežuvis ir pirmas sniegas“. Vaikai plėtojo aktyvųjį ir pasyvųjį žodyną, ugdė kūrybiškumą, lavino dėmesį ir smulkiąją motoriką. Tai buvo žinių ir įgūdžių įtvirtinimas pagal projektą „Gebu ištarti“.
Sausio ir vasario mėnesiai buvo labai darbingi, kadangi lopšelio-darželio logopedė Jolanta Sokolovska ir specialioji pedagogė Ada Laskauskienė organizavo respublikinę parodą „Linksmosios liežuvio pasakėlės“. Parodos tikslas – pasidalinti kūrybinėmis idėjomis, kaip pasitelkiant kitas veiklas lavinti vaikų artikuliacinį aparatą, siekiant pagerinti taisyklingo ir aiškaus kalbėjimo įgūdžius.
Pirmas etapas vyko sausio mėnesį darželyje. Logopedė lankėsi kiekvienoje lopšelio-darželio grupėje ir veiklos metu sekė vaikams logopedinę pasaką, kartu su visais vaikais atlikdama artikuliacinę mankštą. Veiklos rezultatas – tai kiekvienos grupės kūrybinių darbų paroda pasakos motyvais. Antras etapas – tai respublikinės parodos organizavimas. Sulaukėme 38 dalyvių iš visos Lietuvos darbų. Pasakų rinkinį sudarė pasakos įvairiomis kalbomis: lietuvių (ir žemaičių tarme), rusų ir lenkų.
Visiems parodos dalyviams buvo išsiųsti Vilniaus r. Nemėžio vaikų lopšelio-darželio direktoriaus pasirašyti padėkos raštai bei visų dalyvių atsiųstų logopedinių pasakų rinkiniai.
Viso projekto „Gebu ištarti“ metu buvo konsultuojami tėvai. Tai viena iš prioritetinių projekto dalių. Grupių tėvų susirinkimuose dalyvavo logopedė arba specialioji pedagogė. Auklėtinių tėvai buvo informuojami apie specialistų darbo ypatumus ir, žinoma, apie bendradarbiavimo galimybes. Darbas vyko nuotoliniu būdu, o atsiradus galimybei, tėvai buvo konsultuojami gyvai lopšelyje-darželyje.
Išliko didelis poreikis tėvų konsultacijoms. Vaikų, turinčių kalbėjimo sutrikimų, kasmet tik daugėja, o dėl riboto darbo valandų skaičiaus nei fiziškai, nei įstatymiškai nėra galimybės dirbti su visais vaikais, kuriems reikalinga pagalba. Tikimės ir kitais mokslo metais tęsti projektą „Gebu ištarti“, kartu įgyvendinti idėją gyvai susitikti su tėvais tėvų logopedinėje mokyklėlėje. Dėkoju darželio direktorei ir administracijai už palaikymą ir pagalbą viso projekto metu!
Kviečiame pasigrožėti parodos „Linksmosios liežuvio pasakėlės“ darbais bei pasisemti naujų idėjų ir minčių: https://www.facebook.com/groups/506839267062914
Vilniaus r. Nemėžio vaikų lopšelio-darželio logopedė Jolanta Sokolovska